Nu lanserar vi ordet Prylsvinn

lisa book taube prylsvinn sellpy.jpg

Sellpy tillsammans med Hygglo, WWF, Naturskyddsföreningen, IVL Svenska miljöinstitutet, Repamera, Föreningen Medveten Konsumtion och Blocket lanserar nu ordet prylsvinn.

Den växande konsumtionen är en av vår tids största utmaningar. För att nå FN:s globala mål till 2030 krävs en omställning som andas framtid och långsiktighet samt åtgärder som hanterar överkonsumtion och vår slit- och slängkultur. Tillsammans med andra aktörer med hållbarhet i fokus har vi myntat samlingsbegreppet “prylsvinn” med förslag på actions och förbättrade förutsättningar för mer hållbara och cirkulära konsumtionsmönster.

Vi lanserar ordet för att underlätta samtalet kring de här komplicerade frågorna och lyfta dessa i samhällsdebatten.

 
Det finns stora miljövinster med att producera färre och mer hållbara produkter och att använda de produkter vi redan har en längre tid genom att reparera, köpa begagnat eller dela det vi sällan använder istället för att köpa nya.
 

Debattartikeln publicerades i DN Debatt 15/12 - 2019 —> LÄS DEN HÄR

Lär dig mer och se vad du själv kan göra för att minska #prylsvinnet på prylsvinn.se