Sellpy är klimatpositiva!

När folk tidigare har frågat oss om vårt klimatavtryck har vi med god känsla i magen sagt att vi gör stor skillnad genom att möjliggöra för fler saker att cirkulera och sänka tröskeln för att handla second hand. Men för att ha bättre svar på tal, få bättre koll på våra klimatbesparingar och kunna sätta detta i förhållande till våra egna utsläpp följer vi nu upp vår verksamhet på månadsbasis. Samtidigt som vi förstår var vi bör lägga våra prioriteringar och minska utsläppen, växer samtidigt vår stolthet och övertygelse om att vägen framåt mot en ännu mer klimatpositiv verksamhet handlar om att ge fler kläder och prylar länge liv.

Så har vi räknat på att vi är klimatpositiva

klimatavtryck.png

Sellpy savings per månad

Genom att möjliggöra försäljning av återanvända plagg kan vi tillsammans med alla våra kunder spara stora mängder CO2e. Mängden motsvarar utsläpp från nyproduktion av lika många plagg som vi säljer under en månad.

Beräkning och avgränsningar

Som underlag för våra beräkningar ligger data från rapporter av bland annat Sandra Roos, forskare på RISE.

1 kg bomull = 11,25 kg CO2e

1 kg polyester = 17 kg CO2e

Med CO2e innebär växthusgaser omräknat till koldioxid-ekvivalenter.

För att inte räkna för högt har vi räknat med en substititionsfaktor på 0.3. Detta innebär att 0.3 återanvänt plagg ersätter 1 nyproducerat plagg.

I vår beräkning har vi i dagsläget inkluderat textilier, då detta utgör närmare 80% av vår totala mängd sålda varor.

Sellpy impact per månad

Ett viktigt steg för att kunna minska vår klimatpåverkan har först och främst varit att skapa oss en tydlig bild av nuläget och översätta alla våra verksamhetsdelar till motsvarande klimatavtryck i CO2e. Genom en bättre inblick är det lättare att göra rätt prioriteringar och satsa på förbättringar där de gör som störst skillnad.

Läs mer om hur vi vill minska våra avtryck

200 ton CO2e motsvarar 50 svenskars årliga utsläpp av växthusgaser

Siffrorna talar sitt tydliga språk. I takt med att vi utvecklar vår tjänst, möjliggör för fler att låta kläder cirkulera samt erbjuder ett ständigt växande utbud av hållbara shoppingalternativ, kan vi bli mer klimatpositiva. Detta får inte ske på bekostnad av våra interna klimatavtryck, och målen inom respektive del av verksameheten är uppsatta för att med tiden minska Sellpy impact i takt med att vi växer.

Tack till alla kunder som tillsammans bidrar med denna fantastiska besparing!