Pressmeddelande 15/12 - 2018

Nu lanserar vi ordet prylsvinn!

Sellpy tillsammans med Hygglo, WWF, Naturskyddsföreningen, IVL Svenska miljöinstitutet, Repamera, Föreningen Medveten Konsumtion och Blocket lanserar nu ordet prylsvinn.

Den växande konsumtionen är en av vår tids största utmaningar. För att nå FN:s globala mål till 2030 krävs en omställning som andas framtid och långsiktighet samt åtgärder som hanterar överkonsumtion och vår slit- och slängkultur. Tillsammans med andra aktörer med hållbarhet i fokus har vi myntat samlingsbegreppet “prylsvinn” med förslag på actions och förbättrade förutsättningar för mer hållbara och cirkulära konsumtionsmönster.

Vi lanserar ordet för att underlätta samtalet kring de här komplicerade frågorna och lyfta dessa i samhällsdebatten.

Citat från debattartikeln:

Det finns stora miljövinster med att producera färre och mer hållbara produkter och att använda de produkter vi redan har en längre tid genom att reparera, köpa begagnat eller dela det vi sällan använder istället för att köpa nya.

Debattartikeln publiceras i DN Debatt 15/12 - 2019 —> LÄS DEN HÄR

Lär dig mer och se vad du själv kan göra för att minska #prylsvinnet på prylsvinn.se

Kontaktuppgifter

Lisa Book Taube, Head of Sustainability på Sellpy lisa@sellpy.se, 070-200 89 80

Om Sellpy

Sellpy är Sveriges ledande marknadsplats för begagnade kläder och prylar. Sellpy vill göra det så enkelt som möjligt att ge sina saker nytt liv och att handla second hand och bidrar till därigenom att fler saker cirkulerar och används samt att färre saker slängs i onödan och istället respekteras länge. Sedan starten 2014 har Sellpy gett nytt hem till över 3 miljoner prylar.

www.sellpy.se, www.sustainability.sellpy.se

Pressbilder

lisaprylsvinn.jpg